Franz Jozef en Fox Glaciers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Wouter en Yvette - WaarBenJij.nu Franz Jozef en Fox Glaciers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Wouter en Yvette - WaarBenJij.nu

Franz Jozef en Fox Glaciers

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Yvette

16 November 2015 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Dinsdag van Nelson lake np via westport naar punakaiki gereden. De hele weg heeft het geregend, wat jammer was want zo konden we niet genieten van het uitzicht van de scenic route.
Eenmaal in punakaiki aangekomen een camping gevonden. We wilden eerst even de camping bekijken voordat we dingen zouden gaan ondernemen. In de campinglounge was een open haard waar twee Nz dames zich aan warmden. We raakten aan de praat en hebben gezellig aangezeten met deze dames tot het eten.
Ze vertelden ons specifieke dingen over Nz maar ook waar we zeker nog naar toe moesten gaan.
S avonds aten we zalm met rijst, groenten en saus, erg lekker!
Na het eten hebben we bij twee nl dames in de camper thee gedronken en ervaringen uitgewisseld. Ook erg gezellig.

Woensdagmorgen hebben we de truman track en de punakaiki -porari loop gewandeld. Als afsluiting bezochten we de pancake rocks.
Rond twee uur besloten we door te rijden richting de glaciers.
Bij hari hari een ijsje gegeten en na ongeveer 40 minuten rijden onze camper neergezet op een camping bij een meertje (lake mapaurika). Nog ruim een uur genoten van de zon!

Donderdagochtend reden we al vroeg richting Franz Jozef om op zoek te gaan naar een heli-hike. Na wat geïnformeerd te hebben werden we aangesproken door een aanbieder van helikoptervluchten. Hij had nog twee plaatsen over in zijn helikopter die binnen het half uur zou vertrekken. Toen ze met een zeer mooie aanbieding voor ons kwamen hebben we ja gezegd! Eerst vlogen we naar een gletsjer waar de helikopter ook landde. Hier mochten we uit de helikopter om rond te kijken en foto's te maken. Erg mooi, met sneeuw bedekte bergtoppen en een blauwe lucht. Daarna vlogen we verder over de Franz Josef gletsjer, Fox gletsjer, langs mt Cook en mt Tasman. De vlucht duurde in totaal 45 minuten. Daarna liepen we via een track richting de Franz Josef gletsjer. Aan het einde had je een uitzicht over de voet van de gletsjer. Aan het einde van de middag deden we een walk richting/door een oude goudmijn. Daarna reden we terug naar de camping waar we vannacht ook sliepen. Na het eten reden we naar een plek waar we een andere korte walk gelopen hadden en bekeken hier de sunset.

Vrijdag hebben we nog een hike gedaan richting de Franz Josef gletsjer. Op de parkeerplaats waar deze hike startte, kwamen we Marloes en Adam (uit Hoogkarspel) tegen. Heel toevallig dus! Ff mee gepraat en daarna Robert Point gelopen. Een behoorlijk intensieve en uitdagende hike waar we ongeveer 5 uur over deden. Hierna reden we naar het plaatsje Fox. Hier zijn we lekker uiteten geweest.

Zaterdag liepen we eerst naar de voet van de Fox gletsjer. Dit duurde ongeveer 45 minuten. Hierna reden we naar Wanaka. Onderweg waren we rondom Haast gestopt. Hier liepen we een paar korte wandelingen waar we onder andere dolfijnen zagen springen in de Tasman Sea. De weg van Haast naar Wanaka was werkelijk adembenemend. In Wanaka beklommen we mt Iron, waar we bovenop de berg een fantastisch '360 graden' uitzicht hadden. We sliepen op een camping net buiten de stad.

Zondagochtend reden we vroeg weg uit Wanaka met als eindbestemming....... Milford Sound! Dit schijnt een fantastisch National Park te zijn gelegen in de Fjordlanden. De route er naartoe was erg mooi. In Te Anau, een plaatsje op de weg naar Milford, hadden we voor maandag een vijf uur durende kajaktocht geboekt. Ook boekten we hier gelijk een cruise door Doubtful Sound voor donderdag. We reden verder richting onze camping. Onderweg stopten we nog een aantal keer voor lookouts en korte walks.